Visie
Als je als ouder en kind niet kiest voor het reguliere schoolsysteem val je wettelijk gezien onder de noemer van ‘thuisonderwijs’. Vaak dekt deze term de lading helemaal niet van wat er effectief beoogd wordt. Van individueel tot collectief onderwijs, georganiseerd door ouders of anderen, natuuronderwijs in grote of kleine groepen, unschooling, reizend leren… Deze bundel van alternatieve opvoedingsmogelijkheden biedt de ruimte tot ‘iets’ op maat van het kind. Dit met het oog op zelfontplooiing, het verbreden van leefwerelden en het ontwikkelen van veerkracht.
Onze huidige visie op opvoeding was geen vooraf uitgestippeld plan, het is iets wat vorm heeft gekregen tijdens onze zwangerschap en de eerste levensjaren van onze dochter. Het is iets dat door de jaren heen zal blijven groeien en veranderen. Steeds gevoed door eigen ervaringen of van anderen, (pedagogische) boeken, onderzoek, opleidingen en nieuwe inzichten.
Het voelt voor ons logisch en natuurlijk om (jonge) kinderen dicht bij de ouders, vrienden en familie te laten opgroeien en leefwerelden te laten samensmelten. Maar tegelijk ook zo veel mogelijk vrijheid te geven om zichzelf te ontdekken, vrij spel aanmoedigen en de waarde van de natuur laten ontdekken. Dit is exact waar Het Leliehof kinderen die ruimte hoopt te geven om de wereld op hun eigen tempo te ontdekken vanuit de natuur, met elkaar, door elkaar en rond elkaar.
Missie
Onze doelstellingen zijn volgende:
Een kleine gemeenschap of ‘village’ creëeren met kinderen van verschillende leeftijden en volwassenen.
Hierbij zijn zelfbeschikking, autonomie en sociale vaardigheden uiterst belangrijke life-skills waar vaak weinig ruimte voor is in het reguliere onderwijs.
Inzetten op fantasie, creativiteit en natuurbeleving zijn een fundamenteel onderdeel van onze visie. We denken dan onmiddellijk aan ons speelbosje en speelweide maar ook materiaal om te experimenteren (hout, touw en andere natuurlijke materialen).
Kinderen leven dichter bij de natuur en ontwikkelen survival skills. Denk aan het aansteken van een kampvuur, het onderhouden en oogsten op een eigen oogstveldje, koken op een open vuur, het ontdekken van het ritme van de seizoenen en daarop inspelen, mini-workshops rond wildplukken, planten determineren, insectjes & andere beestjes onderzoeken enzovoort.
Veiligheid, stilte en zelfregulatie zijn zeer belangrijk voor onze thuisonderwijswereld. Onze ruime bell-tent zorgt voor een beschutte en warme ruimte op koude en natte dagen, maar daarnaast is het ook steeds een veilig plekje voor diegene die het nodig heeft om tot stilte te komen of te rusten. Er zijn constant begeleiders aanwezig, waaronder wijzelf, maar ook ouders die hier tijd voor maken.
Er zal tot slot ook sowieso gewerkt worden aan motorische vaardigheden. Denk hierbij aan vrij spel op natuurlijke ondergronden, risicovol spelen, klimmen...
Waarom naar buiten, waarom in de natuur?
“Play in outdoor areas reduces the risk of nearsightness in children”
University of Cambridge, UK, 2011
“Children can concentrate better and recover from stress, after spending time in nature”
University of Rome, Italy, 2012
“The gross motor skills of preschoolers imporve when they play in a natural landscape”
Telemark University College, Norway, 2004
“Play in nature develops children’s self-esteem and improves their ability to judge and manage risk”
University of British Columbia, Canada, 2017
“Children playing in a natural setting exhibit a higher quality of social interactions compared to when they play indoors”
University of Rome, Italy, 2012